Zmieniamy Wielkopolskę: W Wielkopolsce przybywa nowych dróg. Pojedziemy szybciej i bezpieczniej

Monika Kaczyńska
Monika Kaczyńska
Rozbudowa odcinka drogi  wojewódzkiej 242 między Wyrzyskiem, a Osiekiem objęła między innymi budowę chodników oraz drogi rowerowej
Rozbudowa odcinka drogi wojewódzkiej 242 między Wyrzyskiem, a Osiekiem objęła między innymi budowę chodników oraz drogi rowerowej WZDW
Dobiegła końca przebudowa drogi między Wyrzyskiem, a Osiekiem, na finiszu są prace na odcinku drogi wojewódzkiej między Hutą Szklaną a Przesiekiem. Trwają budowy obwodnic Wronek i Gostynia. Do tej pory przy wsparciu WRPO 2014+ zmodernizowano #130 km dróg. Dotacje #na 48 przedsięwzięć wyniosły ponad miliard złotych.

Wielkopolskę przecina łącznie ponad 28 tysięcy kilometrów dróg różnej rangi. 2683,8 kilometra stanowią wśród nich drogi wojewódzkie. O tym, że ich stan ma ogromne znacznie dla Wielkopolan nie trzeba nikogo przekonywać. Dobre drogi oznaczają wygodę i bezpieczeństwo podróży, komfort dla mieszkańców miejscowości położonych przy drogach, są również ważnym elementem składowym atrakcyjności inwestycyjnej regionu. Dotacje z funduszy europejskich pozwoliły zrealizować wiele inwestycji, dzięki którym po Wielkopolsce jeździ się sprawniej i bezpiecznie. Modernizacje przeszły drogi wojewódzkie, powiatowe i gminne. Część jest jeszcze w budowie. Na kolejne są już pieniądze.

Nowe drogi już gotowe

Zaledwie klika dni temu zakończyła się ostatecznie przebudowa liczącego 4,1 km odcinka drogi wojewódzkiej numer 242 między Wyrzyskiem, a Osiekiem nad Notecią. Inwestycja rozpoczęła się w 2018 roku. W tym czasie przebudowano skrzyżowania, powstały zjazdy, zatoki postojowe i autobusowe. Znalazło się też miejsce dla ścieżki rowerowej i chodnika, postawiono ochronne barierki. Droga została również skanalizowana.

- W 2017 roku zakończono prace w samym Wyrzysku, a teraz, po trzech latach, oddajemy mieszkańcom kolejne cztery kilometry - podkreśla Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa. W planach jest modernizacja kolejnych fragmentów tej drogi.
- Realizacje takich inwestycji to przede wszystkim poprawa jakości życia mieszkańców. Na odcinku ponad czterech kilometrów mamy ścieżkę rowerową, chodnik, zatoki autobusowe i postojowe, bariery ochronne, więc tym samym zwiększyliśmy bezpieczeństwo kierowców, jak i pieszych- podkreśla Marek Woźniak, marszałek województwa.
Przebudowa odcinka między Wyrzyskiem, a Osiekiem Kosztowała 28,3 mln zł. 20 mln zł pochodziło z WRPO 2014+.

Impuls do rozwoju

Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 123 na dwóch odcinkach liczących łącznie 17,1 km między miejscowościami Huta Szklana i Przysiek w gminie Krzyż Wielkopolski to kolejna inwestycja drogowa, z której Wielkopolanie już mogą korzystać. Inwestycja o wartości niemal 80 mln zł #(z czego 63,7 mln zł to dotacja unijna) została ukończona rok przed terminem.

- Prace trwały ponad dwa lata - mówi Paweł Katarzyński Dyrektor Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Poznaniu. - Obejmowały między innymi budowę nowej konstrukcji jezdni, skrzyżowań, dwóch jednoprzęsłowych mostów na rzece Człopica, przepustów drogowych, zatok autobusowych, zjazdów, chodników, poboczy i rowów, kanalizacji deszczowej. Zamontowane zostały również elementy bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz oznakowanie pionowe i poziome. Roboty objęły również likwidację przejazdów kolejowych - uzupełnia.

Przebudowa drogi 123 ma także spore znaczenie gospodarcze.
- Projekty takie, jak rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 123 w gminie Krzyż Wielkopolski przyczyniają się do rozwoju komunikacyjnego i inwestycyjnego całego regionu - podkreśla Paweł Katarzyński. - Dobra jakość dróg zachęca do rozwijania aktywności gospodarczej, generując również nowe miejsca pracy - dodaje.

Tranzyt poza miasta

Mieszkańcy Wronek i Gostynia czekają na obwodnice tych miast. Dzięki tym inwestycjom pozbędą się z centrów bardzo uciążliwego ruchu tranzytowego, generującego hałas, zanieczyszczenia, a także powodującego, że na ulicach bywa niebezpiecznie.
We Wronkach prace są już dość zaawansowane. Ich ukończenie zaplanowano na połowę 2022 roku. Obecnie roboty koncentrują się przy budowie trójprzęsłowego mostu o długości 260 metrów. W planie jest jeszcze budowa wiaduktu kolejowego i trzech rond. Budowa obwodnicy Wronek będzie kosztowała 81 mln zł. Dotacja z WRPO 2014+ to 66 mln zł.

Dłużej na ukończenie obwodnicy poczekają mieszkańcy Gostynia. Pierwszy jej fragment został oddany do użytku w maju. Obecnie trwają prace projektowe, które zakończone zostaną uzyskaniem decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRiD). W następnym etapie rozpocznie się realizacja robót budowlanych. Termin ostatecznego odbioru inwestycji mija w kwietniu 2023 roku. Wartość całej inwestycji to 116 mln zł, dofinansowanie z WRPO 2014+ to 85,5 mln zł.

Miliony na drogi wojewódzkie
17 milionów złotych to kwota przeznaczona do podziału na dofinansowanie budowy, rozbudowy, przebudowy i modernizacji dróg wojewódzkich. Pieniądze zostaną rozdzielone w konkursie na projekty w ramach poddziałania 5.1.1.
Termin elektronicznego składania wniosków za pośrednictwem systemu LSI 2014+ upływa #27 listopada. Wnioski mogą składać jednostki samorządu terytorialnego, ich związki i stowarzyszenia oraz jednostki organizacyjne jednostek samorządu terytorialnego posiadające osobowość prawną.

obrazek
 
www.wrpo.wielkopolskie.pl
 

                 

Stanowcze „nie” zmianom w przepisach

Wideo

Materiał oryginalny: Zmieniamy Wielkopolskę: W Wielkopolsce przybywa nowych dróg. Pojedziemy szybciej i bezpieczniej - Głos Wielkopolski

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie